آموزشی

مهم ترین مواردی که باید در آشپزخانه به آن توجه کرد

مهم ترین مواردی که باید در آشپزخانه به آن توجه کرد


مقدمه

حتماً تابه‌حال شنیده‌اید که می‌گویند آشپزخانه قلب هر خانه‌ای است. به همین خاطر باید در تهیه وسایل آن نیز دقت کافی به عمل آورد. خرید و انتخاب وسایل آشپزخانه به دلیل تعداد بالای برندهای تولیدکننده کمی مشکل است. ما در این مقاله مهم ترین موارد آشپزخانه که باید هنگام طراحی در نظر بگیرید را برای شما شرح می‌دهیم. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر هستید، لطفاً تا انتها با ما باشید.

مهم ترین موارد آشپزخانه که باید در نظر بگیریم؟

هود، سینک، گاز و فر یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین وسایلی است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. این وسایل کاربرد زیادی دارند، به همین خاطر باید نوع باکیفیتی از آن را تهیه نمایید. پیش از انتخاب این لوازم باید فضای آشپزخانه و سبک دکور خود را در نظر بگیرید. در بخش بعدی درباره لوازمی که نام بردیم، به طور مفصل صحبت می‌کنیم.

تهیه هود آشپزخانه

اکنون به مهم‌ترین فاکتورهایی که هود مناسب باید داشته باشد، اشاره می‌کنیم:

میزان قدرت هود

مهم‌ترین ویژگی که هود آشپزخانه باید داشته باشد این است که به خوبی چربی‌ها و بخارهای موجود در هوا را جذب نماید، به همین خاطر باید قدرت مناسبی داشته باشد. قدرت این وسیله بر مبنای توانایی آن در هر مترمکعب است.

چنانچه می‌خواهید از هودهای توکار استفاده نمایید، باید قدرت آن بین 300 تا 900 درجه باشد. برای محاسبه کشش هود باید ارتفاع و طول آشپزخانه را با یکدیگر ضرب کنید. با این محاسبه حجم آشپزخانه را بر اساس مترمکعب تعیین می‌نمایید. چنانچه حجم آن را در 15 ضرب کنید، عدد به دست آمده مقدار مکش خود را مشخص خواهد کرد.

مقدار سروصدای هود؛ مهم ترین موارد آشپزخانه

هر چه هود شما هنگام کار سروصدای کمتری تولید نماید، قطعاً با آرامش بیشتری می‌توانید کار خود را انجام دهید. نمونه‌های توکار در قیاس با هودهای روکار سروصدای کمتری دارند. در بین هودهای توکار عرضه شده در بازار نیز برخی گزینه‌ها صدای به‌مراتب کمتری تولید می‌کنند.

هنگام خرید هود باید در دور موتورهای زیاد صدای آن‌ها را بررسی نمایید، زیرا هنگامی که هود دور موتور کمی دارد، صدای زیادی به وجود نمی‌آورد. یکی از مهم ترین موارد آشپزخانه که باید برای خرید هود توکار در نظر بگیرید، این است که سایز هود بر اساس اجاق‌گاز شما انتخاب گردد، زیرا در صورت عدم تناسب بین این دو مورد عمل مکش به خوبی انجام نمی‌گیرد.

انتخاب اجاق گاز

اکنون معیارهای لازم برای انتخاب یک اجاق‌گاز مناسب را با هم مرور می‌کنیم.

مدل اجاق‌گاز

انتخاب مدل مناسب به فضایی که شما در آشپزخانه دارید، بستگی دارد. در آشپزخانه‌هایی که محیط کمی دارند، بهتر است از مدل‌های هوشمند و صفحه‌ای استفاده نمایید. چنانچه به تهیه انواع شیرینی‌ها و غذاهای سوخاری علاقه دارید، بهتر است گازهای فردار را برای آشپزخانه خود تهیه کنید.

بدنه اجاق‌گاز، مهم ترین موارد آشپزخانه

اجاق‌گاز وسیله‌ای است که شما روزانه به‌دفعات زیادی با آن سروکار دارید، به همین خاطر باید از مدل‌هایی استفاده کنید که بدنه محکم و جنس خوبی دارند. از آن جایی که چربی‌های زیادی روی بدنه گاز انباشته می‌شود، نمونه‌های استیل کار شما را برای تمیزکردن آن آسان‌تر می‌کند.

اندازه و ابعاد مناسب

حین انتخاب اجاق‌گاز باید محیط آشپزخانه را در نظر بگیرید. در صورتی ‌که گاز بسیار بزرگ و جاگیر باشد، فضای زیادی را اشغال می‌کند و کارایی زیادی ندارد. از طرفی هنگام انتخاب باید تعداد اعضای خانواده را نیز در نظر داشته باشید، به طور مثال، برای خانواده‌ای که  6 نفر جمعیت دارد، اجاق گاز دو شعله گزینه خوبی نیست.

فر

قابلیت گریل، ظرفیت فر و طبقات آن بسیار مهم هستند، بنابراین در اینجا این معیارها را با هم بررسی می‌کنیم.

برخورداری از گریل

قابلیت گریل از بالا برای سرخ‌کردن انواع گوشت یک ویژگی حیاتی برای فر به حساب می‌آید. گریل غذای تهیه شده را بسیار خوشمزه و خوش‌طعم می‌کند و برای سرخ‌کردن احتیاجی به روغن ندارد. در گریل از چربی‌های خود گوشت برای سرخ‌کردن استفاده می‌شود، به همین خاطر چربی کمتری دارد و رژیمی تهیه می‌شود. گریل از مهم ترین موارد آشپزخانه در تهیه فر به شمار می‌رود.

مقدار ظرفیت فر، مهم ترین موارد آشپزخانه

هنگام انتخاب فر باید تعداد اعضای خانواده و مهمان‌هایی که دعوت می‌کنید را مدنظر قرار دهید. فرهای مناسب بازار از ظرفیتی برابر 51 تا 75 لیتر برخوردار هستند. مدل های تک نفره طرفیتی برابر 60 لیتر دارند.

جنس بدنه فر

مدل‌هایی که در قسمت بدنه و درب لعاب دارند، به خوبی دما را نگه می‌دارند و اجازه هدر رفتن حرارت را نمی‌دهند. از لعاب ضدزنگ برای ساخت فر استفاده می‌کنند. در برخی از مدل‌ها نیز موادی مانند شیشه و استیل به کار می‌برند. هر چه جنس بدنه فر بهتر باشد، شما کار راحت‌تری برای تمیزکردن آن در پیش دارید. لعاب قرار گرفته روی فر باید کاملاً صاف و مسطح باشد.

تعداد طبقه‌های فر

تعداد طبقه‌های فر نیز اهمیت زیادی برای شما دارد. اگر خانواده پرجمعیتی دارید یا مهمان‌های زیادی به منزل شما رفت‌وآمد می‌کنند، باید فر شما طبقه‌های بیشتری داشته باشد. به طور مثال، اگر قصد دارید برای 5 نفر پیتزا درست کنید، هنگامی که فر 3 طبقه داشته باشید، می‌توانید هر 5 پیتزا را همزمان درون آن بگذارید. هر چه طبقات فر بیشتر باشد، سرعت پخت غذا نیز افزایش می‌یابد. از طرفی می توانید چند غذا را به صورت همزمان طبخ کنید.

سینک ظرف‌شویی، مهم ترین موارد آشپزخانه

فضایی که قرار است سینک ظرف‌شویی در آن قرار بگیرد در انتخاب نوع سینک و مدل آن بسیار تأثیرگذار است. چه بخواهید سینک را تعویض نمایید و چه بخواهید کابینت‌های آشپزخانه خود را جدید کنید، باید فضایی که برای سینک ظرف‌شویی در نظر گرفته‌اید را اندازه بگیرید و سایز سینک را با توجه به آن انتخاب نمایید. این یکی از مهم‌ترین موارد آشپزخانه برای انتخاب سینک محسوب می‌گردد.

جنس سینک ظرف‌شویی

در قدیم اغلب سینک‌های ظرف‌شویی از جنس استیل بود و کالاهای چندان متنوعی در بازار عرضه نمی‌شد. با پیشرفت تکنولوژی مدل‌های بیشتری مانند گرانیتی، سرامیکی، استیل و شیشه‌ای روانه بازار شد. شما می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی که هر یک از این مدل‌ها دارد و همچنین دکور آشپزخانه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب نمایید.

نوع سینک متناسب با مدل کابینت‌ها

اصلی‌ترین کاربرد سینک شست‌وشوی ظروف و مواد غذایی است. شما باید در حین تهیه سینک برای آشپزخانه به نوع استفاده‌ای که از آن می‌کنید نیز دقت داشته باشید. برخی از خانم‌ها جدا از کارایی سینک به تناسب آن با دکور منزل و کابینت‌های آشپزخانه نیز دقت دارند.

چنین افرادی می‌توانند از سینک‌های استیل استفاده نمایند تا از بین مدل‌های گوناگونی که این سینک‌ها دارند، بر اساس سلیقه خود یکی را تهیه نمایند. خانواده‌هایی که زیاد مهمانی می‌گیرند یا پرجمعیت هستند به دلیل حجم بیشتر ظرف‌های کثیف باید سینک‌هایی که عمق بیشتری دارند را مدنظر قرار دهند.

از آنجایی که امروز اغلب خانم‌ها لوازمی مانند ماشین ظرف‌شویی دارند، کمتر از سینک ظرف‌شویی برای شستن ظرف‌ها استفاده می‌کنند. چنین افرادی می‌توانند خرید را از بین نمونه‌های تک لگن و کوچک‌تر انجام دهند. برای کابینت‌های امروزی و طراحی‌های مدرن مدل‌های گرانیتی، شیشه‌ای و… به کار می‌روند.

مدل سینک و طرح آن

در بخش‌های قبل نیز اشاره کردیم که طرح سینک‌های ظرف‌شویی بسیار متفاوت است، بنابراین باید از قبل نوع و مدل خود را انتخاب کرده و سپس برای خرید اقدام نمایید. از لحاظ نصب، سینک‌های موجود در بازار به مدل‌های روکار و توکار و همچنین تک لگن و چند لگن تقسیم می‌شوند. لگن‌های سینک نیز در نمونه‌های مربعی، دایره‌ای و مستطیلی عرضه می‌گردد؛ بنابراین دست شما برای انتخاب کاملاً باز است. سینک یکی از مهم ترین موارد آشپزخانه است که باید هنگام خرید توجه ویژه‌ای به آن کنید.

ضخامت ورق سینک، مهم ترین موارد آشپزخانه

از آنجایی که سینک وسیله‌ای است که با آب و مواد شوینده به صورت مستقیم تماس دارد؛ بنابراین باید در تهیه آن به نوع ورق و ضخامت نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. سینک‌هایی که ورق ضعیفی دارند زیاد دوام نمی‌آورند و زود خراب می‌شوند.

هر چه سینکی که مدنظر دارید ضخامت بیشتری داشته باشد، کیفیت بالاتری دارد. ورق‌ها به دو گروه استیل آجدار و استیل ساده تقسیم می‌گردند. نمونه‌های استیل آجدار در برابر خط‌وخش مقاومت بهتری دارند، اما چون تمیزکردن آن‌ها کمی مشکل است، کمتر از نمونه‌های دیگر انتخاب می‌شوند. بهترین سینک‌های موجود در بازار ضخامتی برابر 0.6، 0.8 و 1.2 دارند.

عمق سینک موردنظر

بر اساس نوع استفاده‌ای که از سینک دارید باید عمق آن را انتخاب نمایید. به طور معمول سینک‌های موجود در بازار با عمق‌های متفاوت 14، 18، 20 و 22 سانتی متری روانه بازار می‌گردند. سینک‌ها بر اساس عمقی که دارند مقداری از فضای کابینت‌های شما را نیز اشغال می‌نمایند.

لوله‌کشی نیز بر اساس موقعیت سینک انجام می‌گیرد. هنگامی که می‌خواهید سینک خود را تعویض نمایید، چنانچه سینکی که انتخاب کرده‌اید نسبت به نمونه قبلی عمق بیشتری دارد، باید لوله‌کشی را مجددا بر اساس سینک جدید انجام دهید.

نتیجه‌گیری مهم ترین موارد آشپزخانه

مدل و کیفیت انواع لوازم آشپزخانه که انتخاب می‌کنید به بودجه‌ای که شما در اختیار دارید نیز بستگی دارد. هر چقدر هزینه بیشتری پرداخت نمایید می‌توانید مدل‌های باکیفیت‌تر و متنوع‌تری را انتخاب نمایید.

سعی کنید خرید کالا را از فروشگاه‌های معتبر و همچنین از برندهای خوبی که در بازار امتحان خود را پس داده‌اند، انجام دهید تا بتوانید چندین سال متوالی از لوازم خود با خیال راحت استفاده نمایید. اگر درباره مهم ترین موارد آشپزخانه سؤالی دارید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *