آموزشی

تأثیر اجرای پارکت در منازل و بررسی تنوع مدل پارکت‌ها

تأثیر اجرای پارکت در منازل و بررسی تنوع مدل پارکت‌ها


تأثیر اجرای پارکت در منازل

پارکت سال‌هاست که به عنوان یک کفپوش ساده در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کفپوش، با دوام و جذاب است و زیبایی بی‌نظیری را به منزل شما می‌بخشد. تأثیر اجرای پارکت در منازل بر اساس طیف گسترده‌ای از عوامل باید مورد بررسی قرار گیرد. موارد مختلفی مانند رنگ پارکت، نحوه نصب پارکت، استایل و دکوراسیون منزل و… از مواردی هستند که می‌توانند تأثیر زیادی در طراحی داخلی منزل داشته باشند. در ادامه مطلب به توضیحات بیشتری پیرامون این موضوع می‌پردازیم.

پارکت در دکوراسیون داخلی خانه

تکنولوژی‌ای که برای ساخت پارکت به کار برده شده است، با گذشت زمان تغییرات زیادی کرده و شکل‌های متنوعی به خود گرفته است. به عنوان مثال، شیار سطحی، درزهای زیبا، پرینت‌های با کیفیت‌تر و…، همگی در طی سالیان طولانی و با پیشرفت تکنولوژی و فناوری به وجود آمده‌اند.

پارکت از مهم‌ترین عناصر در دکوراسیون داخلی منزل به شمار می‌آید و قسمت زیادی از فضای خانه را پوشش می‌دهد. پارکت در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی در بازار وجود دارد و می‌تواند با هماهنگ شدن با دیگر عناصر دکوراسیون، فضای زیبایی را به وجود آورد.

هر چقدر هم که لوازم منزل شما شیک و لوکس باشند، اما کفپوش مناسبی برای خانه انتخاب نشده باشد، منزل شما در واقع یک منزل معمولی دیده خواهد شد. بنابراین می‌توانیم بگوییم، کفپوش در مطرح شدن و دیده شدن دکوراسیون نقش بسیار اساسی دارد. انتخاب رنگ مناسب برای پارکت می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در دکوراسیون داخلی و زیبایی خانه داشته باشد. با هماهنگ کردن رنگ پارکت و رنگ مبلمان یا دیگر عناصر موجود در خانه، می‌توان جلوه زیبا و هماهنگی را در فضای آن به وجود آورد.

تأثیر رنگ پارکت در ابعاد منزل

یکی از مزایای استفاده از پارکت این است که می‌تواند خطای دید ایجاد کند و ابعاد و متراژ فضای خانه شما را بسیار بیشتر از آنچه که هست، نشان دهد. تأثیر اجرای پارکت در منازل به رنگ پارکت نیز بستگی دارد. البته لازم به ذکر است که روش‌های مختلفی برای انتخاب رنگ پارکت وجود دارد و می‌تواند روی دکوراسیون خانه تأثیر بگذارد.

اولین عامل که به راحتی ‌می‌تواند به روشن‌تر و بزرگتر جلوه دادن خانه شما کمک کند، رنگ پارکت است. هر چقدر رنگ پارکت روشن‌تر باشد، فضای خانه نیز بزرگ‌تر نشان داده می‌شود و برعکس، اگر رنگ پارکت تیره باشد، فضای خانه شما نیز کوچکتر جلوه می‌کند. در واقع می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در دکوراسیون داخلی خانه نقش اساسی ایفا کند، انتخاب رنگ مناسب برای کفپوش است.

تأثیر روش نصب پارکت بر ابعاد منزل

نصب پارکت بسیار ساده بوده و در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. به همین خاطر بسیاری از افراد که قصد دارند دکوراسیون منزل خود را تغییر دهند، در زمان کوتاهی قادر خواهند بود که کفپوش مناسب را انتخاب کرده و آن را اجرا کنند. پارکت، عایق صدا و گرما است. مخصوصاً اگر پیش از نصب از فوم سایلنت نیز استفاده شود، به خوبی می‌تواند مقاومت خوبی در برابر گرما و صدا داشته باشد.

علاوه بر آن، پارکت قابلیت نصب چندگانه هم دارد و می‌توان از آن در فضاهای مختلفی استفاده نمود. این ویژگی باعث می‌شود که در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. روش نصب پارکت نیز می‌تواند خطای دید ایجاد کند. طراح دکوراسیون می‌تواند بزرگترین دیوار منزل را در نظر بگیرد و پارکت‌ها را در جهت این دیوار بزرگ نصب کند تا به بزرگ‌تر و روشن‌تر دیده شدن فضا کمک کند.

چنانچه پارکت مخالف جهت دیوار بزرگ خانه نصب شود، فضا را کوچکتر نشان خواهد داد. بنابراین می‌توانیم بگوییم تأثیر اجرای پارکت در منازل، به نوع نصب پارکت نیز بستگی دارد.  اگر دیوارهای خانه همه به یک اندازه باشند و فضا کوچک باشد، می‌توان از روش قطری جهت بزرگتر نشان داده شدن خانه استفاده نمود. نصب قطری پارکت‌ها باعث می‌شود که فضا از هر دو طرف بزرگتر جلوه کند.

تأثیر اجرای پارکت در منازل و دکوراسیون داخلی آن

نقش پارکت در دکوراسیون منزل بسیار پررنگ است و می‌توان در طراحی خاصی که برای خانه در نظر گرفته می‌شود، نقش پارکت را هم مورد بررسی قرار داد. پارکت دارای استایل‌ها و مدل‌های مختلفی است. برخی از پارکت‌ها برای دکوراسیون مدرن و فضای مینیمال طراحی شده و در آن به کار گرفته می‌شوند. به عنوان مثال پارکت با رنگ طوسی، سفید و مشکی می‌تواند در فضاهای مدرن گزینه ایده‌آلی محسوب شود. از پارکت با رنگ چوب هم می‌توان برای فضاهای سنتی و کلاسیک استفاده نمود. معمولاً پارکت قهوه‌ای و ماهگونی برای این سبک بسیار مناسب هستند.

تأثیر اجرای پارکت در منازل و زیبایی ظاهری آن

پارکت به علت خواص ظاهری جذابی که دارد، به خوبی می‌تواند برای زیباسازی منزل کاربرد داشته باشد. پارکت، آرامش و گرمای جذابی را برای فضای خانه ایجاد می‌کند. علاوه بر آن، سطح پارکت عایق گرما بوده و طراح دکوراسیون می‌تواند بخش‌های زیادی از کف خانه را بدون موکت و فرش باقی بگذارد. این استایل می‌تواند فضای مدرن و شیکی را در خانه ایجاد کند. از طرف دیگر، کفپوش به علت سطح چوبی خود طرفداران بسیار زیادی دارد. به همین خاطر هماهنگ کردن آن با دکوراسیون خانه کار ساده‌ای است. بنابراین می‌توانیم بگوییم تأثیر اجرای پارکت در منازل بر زیبایی ظاهری خانه بسیار مشهود است.

تأثیر اجرای پارکت در منازل و هماهنگی با نور خانه

کفپوش، سطح گسترده‌ای از منزل را پوشش می‌دهد و به همین خاطر در میزان انعکاس نور و نورپردازی خانه تأثیرگذار است. کفپوش پارکت با رنگ‌های روشن، انعکاس نور زیادتری خواهد داشت و اگر منزل شما کوچک است، برای بزرگتر جلوه دادن و پرنورتر شدن آن می‌توانید از کفپوش‌های روشن استفاده نمایید. کفپوش‌های تیره از آنجایی که جاذب نور هستند، برای سالن‌های بزرگ مناسب خواهند بود. کفپوش با رنگ مشکی و قهوه‌ای می‌تواند احساس راحتی، صمیمیت و گرما را انتقال دهد. ترکیب مناسبی از رنگ تیره و روشن پارکت می‌تواند در جذابیت و نورپردازی خانه تعادل ایجاد کند. به همین خاطر رنگ کفپوش پارکت باید با در نظر گرفتن نور و ابعاد محیط انتخاب شود.

 تأثیر پارکت در تفکیک فضا

استفاده از پارکت می‌تواند به تفکیک فضای داخلی خانه شما کمک کند. اگر به طور صحیح و درستی از پارکت استفاده شود، فضاهای مختلف در خانه را تفکیک خواهد کرد و نیازی به دیوار و پارتیشن برای جداسازی آن‌ها وجود نخواهد داشت. تغییر در کفپوش پارکت می‌تواند نشان دهنده اتمام یک فضا در خانه و ورود به فضای جدید باشد. با توجه به رنگ و طرح‌های مختلف پارکت، می‌توان از آن جهت تفکیک فضا در محل کار یا منزل استفاده نمود. به عنوان مثال، انتخاب پارکت با رنگ تیره و با الگوی خاص برای فضای نشیمن و تفکیک آن با اتاق خواب یا آشپزخانه مناسب به نظر می‌رسد. این شرایط می‌تواند به افزایش زیبایی محیط نیز کمک کند. به عنوان مثال، سالن پذیرایی و آشپزخانه را می‌توان بدون وجود دیوار از یکدیگر تفکیک کرد و فضای زیبایی را ایجاد نمود. لازم به ذکر است که تأثیر اجرای پارکت در منازل و تفکیک فضا به بخش‌های مختلف می‌تواند به طراحان دکوراسیون بسیار کمک کند تا محیط زیباتری را پدید آورند.

پارکت تمام چوب چیست؟

یکی از انواع پارکت، پارکت تمام چوب است. پارکت تمام چوب با اشکال متنوع و اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارد. اصولاً انتخاب پارکت بر اساس نیاز مشتری و همچنین موقعیت مکانی نصب انجام می‌شود. به طور معمول در گذشته بیشتر از این نوع پارکت برای دکوراسیون داخلی منزل و محل کار استفاده می‌شد. پارکت تمام چوب با روش‌های ساخت متفاوت و قرارگیری مواد اولیه کنار همدیگر تولید می‌شود. این پارکت زیبایی خاصی دارد و در محیط‌های مختلف برای دکوراسیون‌های کلاسیک، مدرن، فضای تجاری و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارکت تمام چوب، طول عمر بسیار بالاتری نسبت به دیگر انواع پارکت‌ها دارد.

پارکت وینیل چیست؟

وینیل، یکی از کفپوش‌های بسیار معروف است که در نقش و طرح‌های متنوعی به بازار عرضه شده و زیبایی شگفت آوری را برای فضا ایجاد می‌کند. وینیل دارای قابلیت ارتجاعی است. یعنی می‌توان آن را در طرح‌های مختلفی مانند طرح سرامیکی، سنگ مرمر، طرح چوب و… ساخت و به بازار عرضه نمود. از پارکت وینیل به علت همه کاره بودن و دوام بالا در آشپزخانه، اتاق خواب، حمام و… استفاده می‌شود.

پارکت لمینت چیست؟

لمینت یکی از محصولات کفپوش بوده که به صورت چند لایه ساخته می‌شود. سطح و کف لمینت مثل چوب است. از پارکت لمینت در اتاق نشیمن، سالن بازی، استودیو موسیقی و… استفاده می‌شود. این محصول ضد آب است و به راحتی در فضاهای مرطوب مانند آشپزخانه و حمام قابلیت نصب دارد. طراحان دکوراسیون، برای نشان دادن تأثیر اجرای پارکت در منازل و زیبا سازی فضا، از پارکت لمینت نیز استفاده می‌کنند. پارکت لمینت ظاهری شبیه به چوب دارد و به همین خاطر برای تمامی فضاهای کلاسیک، مدرن، مینیمال و… قابلیت استفاده خواهد داشت. این محصول دارای صرفه اقتصادی بوده و نسبت به پارکت تمام چوب قیمت مناسب‌تری دارد. پارکت لمینت طول عمر و ماندگاری بالایی دارد و مقاومت آن در برابر سایش و خراش بالاست.

 

پارکت تمام چوب مهندسی شده چیست؟

این نوع پارکت با دوام بوده و همه کاره است. هر تخته از پارکت تمام چوب مهندسی شده شامل ۳ و یا ۴ لایه چوب است. این لایه‌ها با چسب و با زاویه مناسبی در کنار یکدیگر چسبیده می‌شوند. پارکت تمام چوب مهندسی شده، یک روکش چوب واقعی دارد که روی سطح کار قرار گرفته و ضخامت آن ۴ میلیمتر است. از این نوع پارکت در فضاهایی که خیلی زیاد در معرض رطوبت نیستند استفاده می‌شود. نحوه ساخت پارکت مهندسی شده و نصب آن طوری است که برای هر سطحی قابل نصب خواهد بود. از این نوع پارکت برای زیرزمین نمی‌توان استفاده کرد. علاوه بر آن قیمت مقرون به صرفه و مناسبی دارد و بسیار مقاوم، با دوام و با طول عمر بالا است.

سخن پایانی

کفپوش پارکت از مهم‌ترین عناصر دکوراسیون خانه به شمار می‌آید و در تمامی دکوراسیون‌ها از مدرن و مینیمال گرفته تا سنتی و کلاسیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه انواع مختلفی از پارکت‌ها با جلوه کلاسیک و طبیعی در بازار وجود دارد. انتخاب درست نوع و رنگ کفپوش پارکت و علاوه بر آن نصب اصولی و صحیح این کفپوش می‌تواند با دیگر اجزای موجود در خانه هماهنگ شده و تأثیر اجرای پارکت در منازل را به خوبی نشان دهد و در نهایت دکوراسیون بسیار زیبایی را پدید آورد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *