آموزشی

انواع پارکت ها و تفاوت بین آنها

انواع پارکت ها و تفاوت بین آنها


پارکت‌ها نوعی کفپوش هستند که هم برای زیباتر شدن محیط در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند، هم به دلیل ساختاری که دارند به عنوان نوعی عایق حرارتی یا صوتی به کار می‌روند. استفاده از پارکت‌ها قدمت زیادی داشته و اولین نمونه‌های آنها از چوب‌ طبیعی درختان ساخته شده‌اند. اما به دلیل، اثرات بدی که این سبک تولید برای طبیعت به همراه دارد‌، امروزه انواع مختلف این محصولات به روش‌های مصنوعی و به کمک فناوری‌های روز دنیا تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرند. برای آشنایی بیشتر با انواع پارکت ‌ها و تفاوت بین آنها در این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع پارکت ها

پارکت‌ها از انواع کفپوش‌های مورد استفاده در محیط‌های مختلف هستند که طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. به‌طوری‌که با وجود تولید متریال‌های جدید برای استفاده در کف ساختمان‌‌ها، همچنان محبوبیت خود را بین تمامی افراد حفظ کرده‌اند.

مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص تولید پارکت‌ها باید بدانید این است که در ابتدا این محصولات به کمک چوب درختان تولید می‌شدند. اما امروزه روش‌های مختلفی برای تولید آنها به وجود آمده که سبب گردیده این محصولات در انواع مختلفی تولید به بازار عرضه شوند. به همین دلیل برای آشنایی و شناخت پارکت‌ها باید آنها را به دسته‌های مختلفی تقسیم کرده و سپس آنها را مورد بررسی قرار دهید.

انواع پارکت ‌‌ها متناسب با روش ساخت

از لحاظ ساخت و فناوری که در تولید پارکت‌ها به کار رفته، این محصولات به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

پارکت‌های تمام چوب

این نوع پارکت‌ها به کفپوش‌های یکپارچه شهرت دارند و برای ساخت آنها، بخشی از یک الوار را برش داده و به تکه‌های کوچک تقسیم می‌کنند. پس از آن با پولیش‌کاری و ماشین‌کاری ظاهری زیبا و با دوام به آن‌ها بخشیده و استحکام پارکت‌ها را بالا می‌برند. با توجه به اینکه این کفپوش‌ها از چوب طبیعی ساخته می‌شوند، عایق مناسبی برای صدا و گرما هستند.

از این‌رو گزینه مناسبی برای مکان‌های حساس به صدا و تغییرات دمایی محسوب می‌شوند. البته کیفیت چوبی که در ساخت این پارکت‌ها به کار رفته از اصلی‌ترین عوامل تعیین کننده استحکام و دوام آنها به حساب می‌آید.

پس شناخت ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی متریال ساخت آنها پیش از انتخاب این کفپوش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان نمونه‌ای از چوب‌های به کار رفته در تولید انواع پارکت ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چوب بلوط: چوب درخت بلوط از دوام و مقاومت بالایی برخوردار بوده و رنگ بسیار زیبایی دارد. همچنین معمولاً برای استفاده در کف ساختمان‌های مسکونی، ویلاها و غیره به کار می‌رود‌.
  • چوب افرا: چوب درخت افرا که در مناطق شمالی ایران یافت می‌شود، در محیط‌هایی که خاک اسیدی دارند پرورش پیدا می‌کند‌. علاوه بر آن رنگ روشن، ظاهری زیبا داشته و از دوام و استحکام بالایی برخوردار است. همچنین استفاده از آن منجر به بازتاب بهتر نور و روشنایی در محیط می‌شود.
  • چوب راش: چوب راش نمونه دیگری از متریال‌های به کار رفته در تولید پارکت‌های چوبی بوده که از استحکام و دوام بالایی برخوردار است.
  • چوب گردو: درخت گردو یکی از قدیمی‌ترین درختانی است که برای ساخت پارکت‌های چوبی به کار می‌رود و دوام و استحکام بالایی دارد.
  • چوب گیلاس: یکی از مقاوم‌ترین متریال‌هایی که برای تولید پارکت‌های چوبی به کار می‌رود چوب درخت گیلاس است.

پارکت‌های چند لایه یا مهندسی شده

پارکت‌های مهندسی شده از جمله پارکت‌های دو یا چند لایه هستند که در زوایای قائمه به یکدیگر متصل می‌شوند. به طوری‌که در لایه زیرین آنها از چوب درختانی که رشد سریعی دارند استفاده می‌شود. بنابراین این کف‌پوش‌ها از پایداری بسیار بالایی برخوردار بوده و مقاومت بیشتری در برابر رطوبت دارند.

علاوه بر آن دوام و عمر بالایی داشته و از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر هستند. همچنین سبک طراحی و ساخت آنها باعث شده در طول زمان در برابر خمش، پیچش و فرسایش مقاومت بیشتری از خود نشان دهند.

پارکت‌های بامبو

پارکت‌هایی که از بامبو ساخته می‌شوند، مقاومت بالایی در برابر رطوبت و خط‌وخش از خود نشان می‌دهند. همچنین ظاهری بسیار زیبا و منحصر‌به‌فرد داشته و با توجه به مواد اولیه که در ساخت آنها به کار رفته، هیچ‌گونه آثار زیست محیطی در طبیعت از خود به جای نمی‌گذارند.

علاوه بر آن انواع پارکت ‌های بامبو در برابر رطوبت بسیار مقاوم بوده، انعطاف پذیری بالایی دارند و در مقاوم تغییر شکل بسیار مقاوم هستند. بنابراین کمتر اتفاق می‌افتد که قسمتی از آنها خراب شده یا متورم شود.

پارکت‌های لمینت

پارکت لمینت نوعی کفپوش ضد آب است که از ترکیب فرآورده‌های چوبی با چسب و مواد پلیمری، تحت گرما و فشار تولید می‌شود‌. بنابراین باید برای تولید آن از فناوری‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده گردد. با توجه به نوع ساختاری که پارکت‌های لمینت دارند، استفاده از آنها نسبت به پارکت‌های تمام چوب مزایای بسیار زیادی دارد.

به طور مثال این محصولات در برابر خراشیدگی، لکه، فشار و عوامل محیطی مانند رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. پس بهترین گزینه برای محیط‌هایی هستند که رفت‌وآمد زیادی دارند.  علاوه بر آن سهولت در نصب تنوع در تولید، مقرون به صرفه بودن و دوام بالا از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد پارکت‌های لمینت به حساب می‌آید و وجه تمایز آنها نسبت به پارکت‌های تمام چوب محسوب می‌گردد.

انواع پارکت‌ های لمینت

با توجه به مزایایی که پارکت‌های لمینت دارند، نصب و استفاده از آنها گسترش بسیاری پیدا کرده و تاکنون انواع مختلفی از کفپوش‌ها لمینت تولید به بازار عرضه شده‌اند. برای آنکه بتوان انواع مختلف این کفپوش‌ها را معرفی کرد، باید آنها را به دسته‌های مختلف زیر تقسیم کرد:

  1. کفپوش‌های لمینت بر اساس مواد به کار رفته در تولید: این نوع کفپوش‌ها در دو نوع کفپوش‌های پلاستیکی و کفپوش‌های مهندسی شده تولید می‌شوند.
  2. کفپوش‌های لمینت بر حسب نوع نصب: کفپوش‌های لمینت بر حسب نوع نصب به انواع مختلف بدون چسب یا کلیکی، لمینت با چسب و کفپوش‌های لمینت پشت چسب‌دار تقسیم می‌گردند.
  3. انواع کفپوش‌ها بر اساس درجه سایش: کفپوش‌ها را بر اساس درجه مقاومت سایش به انواع مختلف AC1 با مقاومت پایین تا AC5 با مقاومت بالا درجه‌بندی می‌کنند. البته لازم به ذکر است که انواع پارکت ‌هایی که درجه سایش آنها برابر باAC3 است برای محیط‌های مسکونی و محل‌های کم رفت‌وآمد مناسب هستند و مدل‌های AC4  و AC5 برای محل‌های پر رفت‌وآمد به کار می‌روند.
  4. انواع کفپوش‌ها از لحاظ الگو: در نهایت کفپوش‌ها از لحاظ الگو نیز به مدل‌های چیدمان خطی مستقیم، مورب، چیدمان‌های عرضی متفاوت، الگوهای شاه ماهی، شورون، جناقی، آجری و غیره تقسیم می‌شوند.

پارکت‌ ضد آب

یکی از معایب استفاده از پارکت‌های چوبی مقاومت پایین آنها در برابر رطوبت محسوب می‌شود. از طرفی انواع مختلف پارکت‌ها به ویژه پارکت‌های تمام چوبی، بین تمامی افراد به خصوص کسانی که سبک‌های کلاسیک را می‌پسندند، طرفداران بسیار زیادی دارند.

به همین دلیل یکی از اولویت‌های تولیدکنندگان بهیه‌سازی نحوه عملکرد انواع پارکت‌های چوبی و از بین بردن ایرادات آن‌ها به حساب می‌آید. در همین راستا پارکت‌های ضد آب با طراحی خاص و بی‌نظیر تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

باید بدانید که این کفپوش‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که می‌توان به راحتی از آنها در محیط‌های مرطوب مانند سرویس بهداشتی یا آشپزخانه‌ها بدون اینکه آسیبی به آنها وارد شود، استفاده نمود. علاوه بر آن این نوع کف‌پوش‌ها دارای مزایایی زیادی نسبت به پارکت‌های چوبی هستند که به عنوان نمونه می‌توان به دوام بیشتر، نصب آسان‌تر، مقاومت در برابر ذرات معلق و رطوبت اشاره نمود.‌

به همین دلیل عمر مفید آنها بسیار بیشتر است و از زیبایی و ظرافت خاصی نیز برخوردار هستند. همچنین می‌توان از آنها در محیط‌هایی مانند مترو، بیمارستان‌ها و محیط‌هایی که نیاز به شست‌شو دارند استفاده کرد.

پارکت‌های وینیل

کفپوش‌های وینیل از انواع کفپوش‌های ضد آبی هستند که در تولید ‌آن‌ها از مواد پلاستیکی به نام پلی وینیل کلراید یاPVC  استفاده شده است. این پارکت‌ها دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی هستند و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند. علاوه بر آن انواع پارکت ‌های وینیل در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند و از ویژگی‌ ضد قارچ برخوردار هستند.

بنابراین گزینه مناسبی برای استفاده در سرویس‌های بهداشتی به حساب می‌آیند‌. طول عمر بالا، دوام و استحکام مناسب آنها سبب گردیده، این نوع پارکت‌ها طرفداران زیادی را بین کاربران به خود اختصاص دهند. از این‌رو امروزه انواع مختلفی از آنها به شرح زیر تولید می‌شوند:

  • کفپوش‌های وینیل گرانیتی
  • کفپوش‌های وینیل رولی
  • کفپوش‌های برچسب‌دار
  • کفپوش‌های وینیل فوم‌دار
  • کفپوش‌های تایل وینیل
  • کفپوش‌های وینیل تخته‌ای
  • کفپوش‌های فلکسی
  • کفپوش‌های وینیل پرینت شده

دسته‌بندی انواع پارکت از لحاظ رنگ

علاوه بر نوع ساختار و و روش تولید، می‌توان پارکت‌ها را متناسب با مشخصات فیزیکی دیگری که دارند در دسته‌های مختلفی قرار داد. به عنوان مثال می‌توان آنها را از لحاظ رنگ کفپوش‌های چوبی به انواع مختلف بلوطی تیره، بلوطی روشن، عسلی، شنی، خاکستری و غیره تقسیم کرد. بنابراین می‌توان گفت این محصولات با هر سلیقه‌ای هماهنگ بوده و قابل استفاده در فضاهای کوچک یا بزرگ متناسب با دکوراسیون محیط هستند.

طبقه‌بندی پارکت‌ها از لحاظ سبک

تکه‌های کوچک پارکت‌ها و نوارهای آن‌ها را می‌توان با الگوهای متفاوتی در کنار یکدیگر قرار داد. به‌طوری‌که هر کدام از آنها ویژگی‌ها خاصی داشته و طرح‌های منحصر‌به‌فردی را به جای می‌گذارند. به طور مثال برخی از آنها باعث بزرگتر نشان دادن محیط می‌شوند و  برخی دیگر از آنها طرح مشخصی را در محیط ایجاد می‌کنند. به عنوان نمونه‌ای از الگوهای رایجی که برای طراحی پارکت‌ها در کف ساختمان استفاده می‌شوند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • الگوهای خطی
  • الگوی مورب یا زاویه ۴۵ درجه
  • الگوی چیدمان با عرض‌ها متفاوت
  • الگوی شورون، ورسای و شاه ماهی
  • الگوی حصیری، جناقی، آجری و شطرنجی انواع پارکت ‌ها
انواع پارکت ها از نظر پرداخت و پوشش

یکی از مراحل ساخت پارکت‌ها، پوششی است که روی آنها قرار داده می‌شود تا در برابر عوامل محیطی مانند ضربه، خط‌وخش یا لکه از آنها محافظت کند. علاوه بر آن باعث دوام بالا، زیباتر شدن پارکت‌ها و جلوه بیشتر آنها می‌شود. البته این پولیش‌ها انواع مختلفی دارند که متناسب با جنس و متریالی که در ساخت پارکت‌ها به کار رفته، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله انواع پولیش‌ها می‌توان به روغن پارکت، لاک پارکت، وارنیش یا شلاک اشاره نمود.

سخن پایانی

در این مقاله در خصوص انواع مختلف پارکت‌ها که امروزه یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌های مورد استفاده در ساختمان‌های مختلف هستند، صحبت کردیم. بنابراین پس از شناخت این محصولات با در نظر گرفتن پارامترهایی مانند سبک دکوراسیون محیط، وسعت فضا و قیمت پارکت می‌توانید از مدل‌های متنوع آنها خریداری کنید.

البته علاوه بر در نظر گرفتن این فاکتورها، باید خرید خود را از مکانی معتبر انجام دهید، تا ضمن راهنمایی برای انتخاب محصول مناسب، پارکت خریداری شده را با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا در اختیار شما قرار دهد. برای این منظور می‌توانید با کارشناسان شرکت نقش معمار که خدمات ویژه‌ای را در این زمینه برای کلیه متقاضیان انجام می‌دهند تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *